Øget digital indsats løfter salget til salgsrekord i JYSK

Michael Gade, CMO i Vi har optimeret den måde, vi er gået til markedet på, og det udtryk, vi er gået ud med. Og vi har i betydelig grad fokuseret vores digitale indsats. Det har øget kvalitetsopfattelsen af JYSK med 50 procent, løftet vores ROMI med 11 procent og vores ”intention to visit” med 18 procent,” siger Michael Gade og tilføjer:“Vi har løftet os på alle parametre – og vi har gjort det fem år i træk. Alt sammen har det været med til, at vi kunne sætte salgsrekord igen. Så jeg er stolt af 2020 – på hele teamets vegne.”

Har du to konkrete eksempler på ting, I er lykkedes med i det forgangne år? “Rebrandingen fra Dänisches Bettenlager til JYSK i Østrig. Helt klart. Det projekt er jeg superstolt af at have stået i spidsen for. Vi havde en fuldt argumenteret plan, der byggede 100 procent på insights og learnings om forbrugerne, konkurrence- og mediebilledet,” siger Michael Gade og fortsætter: “Vi gik fra 0 til 50 procent i kendskabsgrad og øgede omsætningen med 50 procent på den første måned. I vores branche er det altså helt vildt. Det kildede da også lidt i maven, men det spillede. For alle var med: Indkøb, salg, butikker i Østrig, e-business osv.”

Michael Gade peger i samme forbindelse på interne målinger, der viste, ”at medarbejderne var glade, og at marketingorganisationen fungerede”. “Stærke teams, motivation og engagement er altafgørende. Og i min verden også en vigtig del af det at være en god CMO,” siger han. Michael Gade blev – blandt andet på baggrund af succesen i Østrig – sat i spidsen for et langt større rebranding-projekt, som JYSK tog hul på i efteråret: At gøre 1.000 Dänisches Bettenlager-butikker til JYSK i Tyskland.

Og eksempel nummer to? “Balancen og sammenspillet mellem vores digitale og analoge medier. Vi har kastet meget energi ind i at optimere ROMI i forhold til vores digitale investeringer,” siger Michael Gade og fortsætter:“Et godt eksempel fra en tidligere – kan vi vel godt sige – tung TV- og tilbudsavis-fokuseret spiller i markedet må være, at vi har konverteret over 200 tilbudsaviser til digitale projekter og kampagner, samtidig med at vi afvikler en langt større andel af vores TV-kampagner i programmatic-sporet.”

Om coronakrisen siger han: “Vi er kommet godt igennem. Under ”wave 1” skulle vi lære at agere med nye kundemønstre og budskaber. Globalt måtte vi ombooke 60 millioner tilbudsaviser og 50 TV-spots og digitale kampagner på få uger. Da ”wave 2” ramte os, var vi bedre forberedt og havde strategierne på plads. Så overordnet synes jeg, vi har været super gode til at navigere i det,” siger Michael Gade. Han er dog bevidst om, at også ydre omstændigheder har spillet ind:

“Mange af vores kunder har haft ekstra tid i hjemmet, hvilket har givet et naturligt skub til afsætningen af varer i vores kategorier. Det er jo ikke hverken mig eller JYSK-organisationen, der har skabt dén del af efterspørgslen,” siger han og tilføjer:“Men vi har haft en toptrimmet marketingplan hos JYSK. Vi har det lange lys på. Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det har flyttet os.”

Kilde: https://markedsforing.dk/artikler/nyheder/michael-gade-er-nomineret-til-aarets-cmo-har-loeftet-jysk-fem-aar-i-traek/

Efterlad en kommentar